فهرست مطالب
ناسیونالیست در فرهنگ عامه مردمانِ روسیه به افرادی اطلاق می شود که بعضا به جنبه های افراطی آن روی آورده و نسبت به حضور افراد خارجی و یا پیشرفت های آنان در کشور خود معترض هستند و بعضا مشکلاتی را نیز برای آنها ایجاد می کنند.[۱] اما در نگاهی دیگر، ناسیونالیسم نه در شکل افراطی آن بلکه به عنوان یک نوع حس و حال مشترک نسبت به مبانی هویتی کشور و میراثی است که شهروندان از قرن های گذشته از نیاکان خود به ارث برده اند.
موسیقی نقش مهمی در خانه اکثر روسها دارد. تسلط به نواختن یک یا چند نوع آلت موسیقی یکی از جنبه های هویتی مردمان همسایه شمالی کشورمان است. تسلط به آثار ادبی یا حتی طنز آمیخته با قوانین فیزیک و ریاضی و دیگر شاخه های علوم در شوخیهای روزانه مردمان این کشور موج میزند. به طور کلی فردی که عضو جامعه روسیه است و در آن رشد و نمو پیدا کرده به رعایت آداب و رسوم و باورهای ملی گرایانه جامعه، زبان و ادبیات و حتی اصول سیاست خارجی اصلی اعلام شده از سوی دولت خود بسیار حساس است.[۲] به این گونه که با وجود تبعیض ها، کاستی های بخش های اجرایی و سختی های معمول جوامع امروزی، از باوری ملی گرایانه به کشور خود بهره می برند.
هر فرد روس در عین حال که می تواند در خصوص شرایط اقتصادی و امرار معاش روزانه خود با شما درد دل کند یا گلایه داشته باشد، در عین حال میتواند بر تمامیت ارضی کشورش تاکید کند و شرایط موجود درکشورهای دریای بالتیک و شرق اروپا یا حتی کمی قبلتر، به حضور نظامی ارتش سرخ در افغانستان کاملا منطبق با سیاست های روز دولتمردان کشور خود واکنش مثبت نشان دهد و هیج فشار و اجباری نیز در این زمینه برای ابراز عقیده وجود ندارد.
همچنان که بعد از گذشت هفتاد و پنج سال از زمان خاتمه جنگ جهانی دوم، اولین مکانی که روسها در روز عروسی خود به آنجا میروند بنایی تحت عنوان " سرباز گمنام " یا " آتش جاویدان " در شهرهای مختلف این کشور پهناور است که یک نهم خشکیهای زمین را به خود اختصاص می دهد.[۳]
مردمان روستبار در این کشور نه تنها در بحثهای فرهنگی و تاریخی بلکه حتی در صنعت خود را از نژادهای برتر و مترقی اروپایی می شمارند. این احساسات و رفتارهای آنان در برنامه های توسعه ای دولت، رفتارِ رسانه ای و ضرب المثل های روزمره مردم به خوبی حس می شود. در این نوشتار بیشتر تلاش می شود تا در مورد برنامه های دولت و اصول رسمی آداب دیپلماتیک روسها در زمینه ملی گرایی مطالبی مطرح شود.
به طور کلی ملی گرایی روسی را می توان به چهار بخش اصلی تقسیم کرد. که هرکدام از آنها، مبنای اعتقادی و خاستگاه های اجتماعی خاص خود را دارد.
این نوع از ملی گرایی روسی ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ ملتهای روسیه دارد. احترام به ادیان و عقاید مختلف از مهمترین شاخصههای ملیگرایی فرهنگی این کشور است. بر خلاف ملیگرایی جمع قلیلی از ساکنان بعضا مسکو و سنت پترزبورگ که بیشتر از نژاد اسلاو های این کشور هستند، در دیگر نقاط این کشور فرهنگی غنی و بیشتر نزدیک به فرهنگ مردمان مشرق زمین حکم فرماست.
مهمان نوازی و فضیلتهای پذیرفته شده انسانی به طور گستره در بخشهای مختلف آن مشاهده میشود و این را نه به عنوان یک خصیصه انسانی جداگانه بلکه به عنوان یکی از اصول جداییناپذیر هویت روسی خود می پندارند.[۵] برای نمونه پذیرایی و مهماننوازیهایی که در مناطق توندرا و تایگای صحرای بزرگ سیبری شاهد هستید به عنوان یک رفتار ادامهدار در طول سالهای متمادی از سوی مردمان این منطقه بروز پیدا می کند. آنها این باور را دارند که هویت ملیگرانهی روسی این امکان را فراهم میآورد تا در این شرایط تقریبا غیر قابل تحمل برای زندگی و امرار معاش در این منطقه دوام بیاورند؛ از این رو با روی گشاده و از صمیم قلب به شما مهربانی می کنند. از سوی دیگر آنها به هیچ عنوان محل زندگی خود را تغییر نمی دهند و از اصطلاح " خانه ی پدری[۶] " استفاده می کنند که در تاریخ سیاسی و ادبیات روسیه نیز جایگاه شاخص و ویژه ای دارد.
فردی که در روسیه زندگی می کند خود را از ارکان اصلی و بنیان گذار هویت بزرگتر تحت عنوان کلی[۷] " هویت فرهنگی روس زبانان " می شمارد. انسان روس بدون در نظر گرفتن اعتقاد مذهبی خود این باور را دارد که مامور خدمت رسانی و کمک به ارتقای همه جانبه زندگی روس زبانان در نگاه اول و دوستداران و متحدان ایدئولوژیک خود در رتبه دوم می باشد. [۸]علت تاکید بر تفاوتهای فرهنگی این است که در نگاه فرد روسی، روسیه در جامعه جهانی خود را کشوری سکولار عنوان می کند و چندان مهم نیست که فرد چه اعتقادی دارد، مهم گوهر انسانی اوست. از این جنبه روسها شباهتی به موازین دین مبین اسلام دارند، شاید بدون حتی اطلاعی از این جنبههای آخرین دین الهی، برخی از دستورهای اصلی اسلام به عنوان ساختار اصلی چارچوب های هویتی وطنگرایی روسها نمود پیدا می کند. شاید همین موضوع سبب شده تا مسلمانان روسیه در تعاملی دوستانه با دیگر گروههای دینی این کشور به حیات خود ادامه دهند و امروزه بیست و پنج درصد از ساکنان این کشور را به خود اختصاص دهند.
این باور روسها که ریشه در تاریخچه شکلگیری حکومتهای اولیه حتی زمانی قبل از روسیه نووگراد و روسیه کیف دارد، وجود ساختاری حکومتی را که با دیدگاه ملیگرایانه به وظایف خود می پردازد، ضامن جاودانگی و حق خود در زندگی در این بخش از جهان می داند و به آن افتخار می کند. به طور کلی ملیگرایی وطنی روسها پیوستگی بسیار زیادی با استقرار ساختار حکومتی واحد بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی و عقیدتی دارد و آن را ضامن تامین امنیت خود می شمارد. همین حس و حال در دوران جنگ جهانی دوم مسلمانان و یهودیان بسیاری را به جبهه های جنگ با آلمان نازی کشاند. پس از آن در دوران " اصلاحات " و سپس در سال ۹۱ با استقرار نظام فدراسیون روسیه همچنان موجب شده تا در این زمینه ملت های روس یک صدا و یک زبان باشند.[۹]
بدون هیچ تبلیغ و یا فشار دولتی خاصی افراد در جشن های ملی این کشور حاضر می شوند. اتفاقا هرچه در این جشنها ( بیشتر درشهرهایی غیر از پایتخت و پایتخت شمالی[۱۰]) پررنگتر وشادابتر حضور برسانید در بین مردم شهر ارجمندتر هستید. فرمانداران و شهرداران معمولا بر یکی از شاخصه ها در برنامه های سیاسی خود تکیه می کنند: باور به اصول ملی گرایی روسی و ارکان هویتی آنها. ذهن انسان روس به گونه ای شگفت انگیز با مهرِ نسبت به وطن عجین شده است.
به عقیده بسیاری از جامعه شناسان، این باور ملیگرایی در بین ساکنان روسیه بیشتر به دوران حکومت شوراها[۱۱] برمیگردد. شاید در نگاه اول برای یک فرد خارجی، این مساله بیشتر در بین افراد مسن شایع باشد، ولی این گونه از ملی گرایی در بین روسها بسیار فراتر از مرزهای اجتماعی آن است. شما حتی در نوع انتخاب خودرو، وسائل خانگی، موسیقی، فیلم و دیگر محصولات فرهنگی به وضوح از لغت خارجی و وطنی[۱۲] ( و نه داخلی ) تکیه مردمان روسیه را می بینید. شاید حتی برخلاف آنچه در کشورهای دیگر دیده می شود در اینجا رغبت خاصی به تهیه مایحتاج و محصولات ساخت داخل وجود دارد.
بسته های حمایتی دولت[۱۳] در این زمینه قطعا موثر هستند ولی آن طور که تجربه نشان می دهند تعصب و علاقه مندی شخصی روس ها در خرید محصولی که ساخت کشورخودشان باشد، مثال زدنی است. روسها حتی به طور جالبی بر روی دسترسی به منابع مواهب طبیعی یا دریاها حساس هستند و آن را از افتخارات خود محسوب می کنند. آنان با چنان شعف و شادمانی از دسترسی خود به فضا و یا صنعت هسته ای یاد می کنند که در جمع کشورهای صنعتی مثال زدنی است. جالب اینکه اطلاعات عمومی مردمی در این زمینه ها بسیار بهروز، دقیق و علمی است. افراد ممکن است سواد آکادمیک زیادی نداشته باشند اما از نام شخصیتها، سازه ها و یا حتی اعداد و ارقام دقیق منابع نفتی، گازی و سنگ های معدنی کشور خود و محل دقیق جغرافیایی این منابع زیرزمینی باخبر هستند. از سوی دیگر مردمان روسیه علاقه وافری به علوم اقتصادی، ریاضیات، فیزیک و نجوم دارند. محورهای اصلی علومی همچون شیمی را از مبدا روسیه می پندارند. آنها تمامی این توانمندیها در عرصه های اقتصادی را به عنوان ثروت ملی کشور خود می شمارند و به آن فخر می ورزند.
همان طور که در بالا ذکر شد، کشور فدراسیون روسیه در اسناد حقوقی داخلی و در حقوق بین المللی به عنوان کشوری سکولار ثبت شده است. اما همان طور که دیده می شود، رهبران این کشور رابطه سنتی نزدیکی با کلیسای ارتدوکس روسی[۱۴] دارند و در جشنهای رسمی مسیحیان حضور بههم می رسانند حتی تلویزیون و رادیوی ملی این کشور تمامی رویدادهای مسیحیان را پوشش خبری میدهد. جشنهای مهم مسیحیان در روسیه در فهرست روزهای تعطیل رسمی این کشور است. پس از حل و فصل بحران منطقه چچن و اصلاحات مد نظر کرملین در این منطقه، تنها در پنج سال گذشته است که رئیس جمهور این کشور به طور فعالانه یا به گفته دیگر، آشکارتر ارتباط خود را با جامعه مسلمانان روسیه پیگیری می کند تا جایی که در برخی جشنهای مسلمانان نیز حضور بههم رسانده است که در نوع خود در بین رهبران روسیه بی سابقه است.[۱۵]
به هرشکل روسها خود را از ملتهای مترقی و برتر اروپایی محسوب میکنند و افتخارات پتر کبیر و یا حتی پیروزیهای خود را در جنگ جهانی دوم نیز حاصل همین حس برتری ایدئولوژیکی سیاسی خود می دانند. روسها خود را ملزم به اجرای نقش روسها[۱۶] در جامعه بشری می دانند. این ایده نه تنها در بین آنان به عنوان هویت ارتدوکس مسیحی ساکن در شرق اروپا بلکه حتی در اسناد سیاست خارجی و امنیت ملی این کشور به وضوح مشهود است. حتی شکلگیری پیمانهایی با ماهیت نظامی و اقتصادی[۱۷] با حضور این کشور همه بخشی از هویت ملیگرایانه روسی است که خود را مکلف به ایفای نقش در جهان امروز می داند. این ملی گرایی به حدی است که حتی به صورت مشخص و منسجم در قالب کلوپهای دوستی جوانان در برخی از پیمان های بینالمللی شکل گرفته است.[۱۸] دانشجویان آکادمی های خدمات دولتی، نظامی، پلیسی، اقتصادی و سیاسی کشورهایی که با این دکترین روسی هم آوا هستند، در قالب گروه های منظم تحصیلی و بورسیهای در خاک این کشور به تحصیل می پردازند.[۱۹]
یکی از دلایل اصلی در این بین حفاظت و حمایت از تفکر قوی ملیگرایانه حکومت روسی در این منطقه است که نه تنها در ذهن عامه مردمان روسیه بلکه در جامعه سیاسی، علمی و فرهنگی روسیه به وضوح به نمایش گذاشته می شود. این بخش از هویت ملیگرایانه روسی در زندگی سیاسی مردمان این کشور، در رفتار رسانه ای، در تعاملات بین المللی و حتی دیپلماتیک این کشور به وضوح قابل شناسایی است. در این نوع تفکر، دکترین سیاسیِ یک نظام اقتدارگرا با هویت روسی میتواند محرک ایجاد ثبات و صلح و دوستی در جهان شود و در آن تمامی کشورها از حقوق برابر برخوردار باشند. اینکه چقدر این موضوع در واقعیت درست اجرا می شود یا به واقعیت نزدیک است، در کشورهای مختلف بسیار بحث برانگیز بوده و نیازمند تحلیلهای دقیق سیاسی است. اما چیزی که در ذهن افراد از لحاظ شاخصه های فرهنگی تاثیر گذار در روسیه به عنوان اصول اساسی هویتی نهادینه شده باور به این نوع نگرش است.
همان طور که از بررسی و مطالعات و تجربیات میدانی در مورد حس میهن پرستی روسی در این نوشتار سخن به میان رفت، دولت روسیه چه در عرصه های داخلی و چه در بخش های بین المللی از برنامه های هدفمند بلند مدت و کوتاه مدت بسیاری بهره می برد. بررسی جزء به جزء تمامی این برنامه ها در قالب کارگروههای تخصصی در انیستیتوهای تحقیقاتی و مطالعاتی کشور به طور جداگانه مورد بررسی قرار میگیرند. در این نوشتار به منظور ترسیم یک دورنمای کاری در زمینه تعاملات علمی و فرهنگی تنها به برخی از مهمترین این برنامه ها اشاره می کنیم. تمامی این برنامهها در صحن دومای دولتی روسیه[۲۰] و شورای فدراسیون[۲۱] روسیه تصویب و برای اجرا به ارگانهای ذیربط ابلاغ شدهاند. به طور کلی برنامههای اجرایی در بخشهای فدرالی از استقلال نسبی برخوردارند. البته این اقدامات و طرحها باید در تعامل و هماهنگی با طرحهای توسعهای جامع در بخشهای مختلف با دولت در مقیاس کلان آن باشند. برنامه های فدرالی[۲۲] به شرح زیر می باشند:
· ارتقای سطح نقش پذیری بیشتر موسسات مردم نهاد و اجتماعی در برنامه های سیاست های ملی فدراسیون روسیه،
· ایجاد و بسط سیستم اجتماعی همکاریهای سازنده در قالب سیاست دولتی برای حمایت از گروه هویتی قزاقان روسیه،
· ایجاد، تامین و بسط لازمههای اجرایی در زمینه پیادهسازی طرح ملی فدراسیون روسیه در حوزه سیاست هویت ملی،
· تامین هویت زبان ملی واحد و توسعه و تعمیق آموزش آن در کنار دیگر زبانهای رایج و همچنین حفظ زبانهای مادری ملتهای این کشور،
· تحکیم روابط فیمابین ملت های روسیه وگروه های فرهنگی و هویتی،
· توسعه سیستم همکاریهای دولتی و اجتماعی در برنامههای سیاست ملی فدراسیون روسیه،
· حمایت از گروه های ملی کمشمار در شمال، سیبری و منطقه خاور دور روسیه با ضمانت حفظ و حراست از روش زندگی و آداب و رسوم آنها،
· زبان روسی و زبان های ملت های فدراسیون روسیه،
· طرح جامع حمایتی از ملتهای کمتعداد فدراسیون روسیه،
· طرح جامع فدراسیون روسیه در زمینه سیاست ملی،
· طرح جامع فدراسیون روسیه در زمینه هویت ملی و توسعه فرهنگ ملتهای روسیه،
· طرح جامع مبارزه با افراط گرایی و تبلیغات دینی مخرب در قالب طرح هویت ملی روسیه،
· کاهش بروز بحرانهای اجتماعی در زمینه ملتهای روسیه و یا گروه های هویتی ساکن در این کشور،
· همگامسازی و تعامل مهاجرین در روسیه با تاکید بر عدم بروز بحرانهای هویتی و ارتقای تعاملات فرهنگی و اجتماعی،
همان طور که از بندهای قید شده در بالا و طرحهای جامع فدرالی برمی آید، بیشترین برنامه ریزی و طرح ریزی دولتمردان این کشور در زمینههای فرهنگ کلی و ارزشهای ملی حفظ انسجام و یکپارچگی این کشور چند ملیتی است که از فرهنگها و اقوام و ملت های مختلفی برخاسته است. در عین حال دولت این کشور تلاش دارد تا با بستههای حمایتی مختلف چه در زمینه مسائل روزمره اجتماعی، چه در قالب طرح های بزرگ اقتصادی و توسعهای با حمایت، احترام متقابل و به رسمیت شناختن تمامی گروههای هویتی مختلف آنها را تحت یک پرچم واحد سیاسی به نام فدراسیون روسیه متحد و در کنار یکدیگر نگاه دارد. در این بین باورها و نگرش مردمان این کشور به عنوان یک پشتوانه اجتماعی و تربیتی به شمار میرود که به موفقیت این طرحها کمک بسزائی می کند. به طور کلی باور سازنده مردمان این کشور پس از بحرانهای امنیتی و اقتصادی دهه نود در روزگار ما نقش بسیار مهم و سازنده ای در به نتیجه رسیدن این برنامهها داشته است. اینکه چقدر این برنامه ها فراگیر و جامع بوده، به بررسیهای تخصصیتر نیازمند است. آنچه مسلم است تا به امروز در دوران جدید دولتمردان این کشور به طور نسبی در تامین ثبات و امنیت هویتی و اجتماعی شهروندان خود موفق بوده اند.
چالش های معمول و بحران های تزریق شده از خارج از مرزهای این کشور و تهاجم فرهنگ غربی یکی از معضلات روز جامعه ۱۴۴ میلیونی روسیه می باشد. [۲۳]این شاید یکی از اصلی ترین موضوعاتی باشد که رهبران این کشور را به ایجاد ائتلاف ها و گروههای همکاریهای استراتژیک بعضا اقتصادی با کشورهایی همچون چین و کره جنوبی در شرق و شراکتهای سیاسی با ایران در خاورمیانه کرده است. حضور نظامیان روسیه در سوریه در قالب یکی از برنامه های امنیت ملی این کشور در مبارزه با تروریسم صورت پذیرفته که به کنترل و تحکیم جای پای مهرههای کرملین در منطقه قفقاز شمالی این کشور کمک میکند.
از سوی دیگر تعاملات با چین و کره نیز به منظور ایجاد ثبات در مرزهای صحرای بزرگ سیبری می باشد تا دسترسی های جغرافیایی این کشور در آن منطقه که دارای اقلیت های هویتی نیز می باشد از گزند و آسیب مصون بماند. تا این لحظه شریک قابل اعتمادی برای روسیه در مرزهای اروپایی آن پیدا نشده است. البته این یکی از مواردی است که این کشور را به مسائل هویتی در مناطق شمالی خود حساس تر کرده است.
به طور کلی می توان چنین نتیجه گیری کرد که ملی گرایی روسیه همانند دوران شکل گیری اولیه آنها به صورت اولین حکومت اسلاوها در این منطقه از جهان حول محور دولت مقتدر روسی است. آن چه مسلم است در باور یک فرد از نژاد روس بدون درنظر گرفتن آیین و مذهب وی پی ریزی و سپس شکوفایی حکومت به عنوان یک عامل موثر نقش آفرینی میکند. ملی گرایی روسی دقیقا معادل با حکمرانی او بر منطقه جغرافیایی است که در آن به زندگی، ایجاد ساختار تمدنی و سپس تعاملات اجتماعی گسترده می پردازد. البته که آنها این تفکر را محصور به خاک فعلی کشور خود نمی پندارند و قلمروی ذهنی آنها زمینی است که از هر طرف به دریا ختم شود.
به طور کلی عوامل نام برده شده تحت عنوان کلی ملی گرایی وطنی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در روسیه اکثر بخش های این حس مشترک اقوام این کشور را در خود جای می دهند. همچنان که دسته بندیهای دیگری نیز در این زمینه توسط روسیه شناسان مطرح می شود. به طور کلی حس مشترک تفکر روسی در محدودهی مرزهای بین المللی پذیرفته شده روسیه تحت عنوان عملگرایی ملی به مردمان این کشور کمک کرده تا مضرات بحرانهای امنیتی، هویتی و اجتماعی خود را به طور قابل توجهی کاهش دهند.
[۱] ВСЕРОССИЙСКИЙ ФЕСТИВАЛЬ ТВОРЧЕСТВА КАДЕТ "ЮНЫЕ ТАЛАНТЫ ОТЧИЗНЫ"
[۲] Фонд "Русская Цивилизация"
[۳] Журнал русской культуры «Москва», Issues ۵-۲۰۱۶
[۴] لغت ملی گرایی در ادبیات فرهنگی روسی دارای دو مفهوم کاملا متفاوت است. معنای غالب این لغت به افرادی اطلاق می شود که رفتارهای افراطی در ارتباط با خارجیان ساکن در روسیه دارند و حتی دیدگاهی منفی به شهروندان ملت های جمهوری های شوروی در این زمینه دارند و به آنها به عنوان ملت هایی با وزنه فرهنگی سبک تر نگاه می کنند. نگاه دیگر به گروه، دسته و یا تفکری اطلاق می شود که احساسات وطن پرستانه داشته و همه چیز را در گرو تامین نیازها و اهداف جمعیت مردمان ساکن در روسیه بدون درنظر گرفتن رنگ، نژاد و یا حتی دیگر شاخص های هویتی همچون ملیت ها دانسته و روسیه را متعلق به تمامی روس ها ( شهروندان ) می داند.
[۵] Образ жизни населения Сибири, Воложанин К. Ю.
[۶] Оте́чество
[۷] Русскоязычная диаспора
[۹]Религиозная политика государства в годы ВОВ , Табунщикова Людмила Викторовн
[۱۰] فرهنگ عامه مردمان روسیه به شهر سنت پترزبورگ لقب پایتخت شمالی را داده است.
[۱۱] اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی
[۱۲] Отечественный
[۱۳] تولیدکنندگان روسیه که برند خود را در خاک این کشور ثبت رسمی کرده باشند در صورت عدم موفقیت در صادرات محصولات خود امکان دریافت غرامت ۳۵ درصدی از زیرمجموعه های وزارت توسعه صنعتی این کشور را دارند. در عین حال که در صورت حمایت " مرکز توسعه صادرات روسیه " و یا جمعیت مردم نهاد " روسیه تجاری " این امکان وجود دارد تا شما با هزینه های دولتی در قالب هیات های تجاری به خارج از این کشور سفر کرده و اقدام به بازاریابی نمایید.
[۱۴] Русская православная церковь
[۱۵] جالب این که قدمت دین اسلام در روسیه یک سال بیشتر از مسیحیت است و قبل از تعیین دین رسمی در روسیه به سال ۸۹۹ میلادی پیروانی از دین اسلام در این منطقه سکنی داشته اند.
[۱۶]Мессианская роль России
[۱۷] پیمان امنیت جمعی، پیمان اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، پیمان اتحادیه گمرکی، پیمان اتحادیه کشورهای مشترک المنافع، پیمان اقتصادی شانگهای، پیمان کشورهای بریکس و ده ها تفاهم نامه دیگر تنها بخشی از معاهداتی هستند که با تفکر ملی گرایانه روسی و اقتدار سیاسی روسی در جهان شکل گرفته اند و به نوعی موجبات حجم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی تضمین شده سالانه را دارند. در قالب همین پیمان ها و متمم های آن افراد از دسته های قید شده در بالا بدون هیچ تبعیضی برای تحصیلات و دوره های عالیه وارد روسیه می شوند و غیر از آموختن بخش های تخصصی خود با آموزش های هدفمند در دوران آموزش خود به طور ایدئولوژیکی به عنوان مداقع این ارزشهای روسی در جوامع خود پس از بازگشت به شمار می روند. این موضوع ممکن است به همه افراد قابل بسط نباشد اما همکاریهایی که در بخش های مختلف با کشورهای به اصطلاح هدف و همکار صورت می پذیرد این حقیقت را بیش از پیش آشکار می نماید.
[۱۸] Деловой Клуб ШОС, http://www.infosco.biz/ru/?pageId=۱۴۲
[۲۰] Государственная дума
[۲۱] Федеральное собрание
[۲۲] О государственной программе "Патриотическое воспитание граждан Российской Федерации на ۲۰۱۶-۲۰۲۰ годы"
نظر شما